Dropshipping - czym jest i jak działa?

Wydaje ci się, że już kiedyś słyszałeś hasło dropshipping? Co jakiś czas widzisz reklamy oferujące taką usługę? Nic w tym dziwnego, bo na polskim rynku ta usługa istnieje już jakiś czas. Mimo to nie wszyscy wiedzą, czym ona jest i na czym polega.

 

Co to jest dropshipping?

Dropshipping to model logistyczny wykorzystywany w sprzedaży internetowej. Właściciel sklepu internetowego, który działa w oparciu o dropshipping, nie wynajmuje własnej powierzchni magazynowej i nie kontroluje procesu logistycznego (wysyłania paczek do klientów). Właściciel skupia się jedynie na sprzedaży produktów.

 

Model dropshippingu. Jak działa sprzedaż produktów?

Idea działania dropshippingu jest bardzo prosta. To prowadzenie sklepu internetowego bez magazynowania towaru oraz bez wysyłki sprzedanych produktów. Realizacją zamówień oraz logistyką zajmuje się zewnętrzny partner.

 

Ty, jako właściciel sklepu internetowego, musisz jedynie zebrać zapotrzebowanie na dany towar, obsłużyć płatności, a następnie przekazać je stronie odpowiedzialnej za skompletowanie zamówienia i wysłanie paczek do klientów. Choć na pierwszy rzut oka wszystko wydaje się proste, to dropshipping wiąże się z pewnymi wyzwaniami. Jakimi?

  • Im większa liczba klientów składających zamówienie w naszym sklepie internetowym, tym lepiej. Zatem to po naszej stronie leży pozyskiwanie klientów i konieczność postarania się o efektywną reklamę, która przyciągnie nowych użytkowników do naszej strony oraz przekona już obecnych do składania zamówień.

  • Jeśli postaramy się o dużą liczbę klientów, to pójdzie za tym także wzmożony ruch na stronie sklepu, który jest konieczny. Sprawna obsługa jest w tym przypadku największym wyzwaniem.

Sklepy internetowe i ich reklama. Na jakie rozwiązania postawić?

Obecne w Internecie istnieje bardzo wiele form reklamy. Przed wyborem konkretnego wariantu trzeba się dobrze zastanowić. Jaki będzie optymalny dla naszego sklepu internetowego? Jakie działania zaowocują jak największą liczbą potencjalnych klientów? Na te pytania musimy odpowiedzieć samodzielnie (lub poszukać wsparcia u innych partnerów biznesowych).

 

Jakie reklamy oferuje Internet? Poniżej kilka przykładów.

  • reklamy na Facebooku (Meta), Google (czyli Facebook Ads, Google Ads)

  • teksty sponsorowane

  • pozycjonowanie sklepu, które poprawia pozycję sklepu w organicznych wynikach wyszukiwania Google

  • współpraca z influencerami

Reklamą samą w sobie jest aktywność w różnego rodzaju social mediach (nawet ta nieodpłatna, organiczna). Regularne wrzucanie treści związanych ze sklepem i jego działalnością pomoże nam dotrzeć, pozyskać, a następnie aktywizować do kolejnych czynności naszych potencjalnych klientów.

 

Czy sklep bez własnego magazynu jest dla każdego?

Sklep bez własnego magazynu jest rozwiązaniem przede wszystkim dla początkujących, którzy rozwijają biznes i szukają oszczędności. Jesteś osobą doświadczoną, planujesz rozwój swojego sklepu? Przestrzeń do magazynowania może okazać się niezbędna. Wszystko zależy od konkretnej sytuacji.

 

O czym warto pamiętać, otwierając sklep internetowy?

Wydaje się, że w Internecie wszystko już było. Czy w takim razie jest w nim jeszcze miejsce dla osób, które dopiero poznają świat e-commerce i zakładają swój sklep internetowy? Jak najbardziej tak! Warto jednak spełnić kilka warunków.

  • Sprawdź, czy towar jest pożądany na rynku. Jeśli sklep będzie oferował produkt, którego jest już na pęczki, to marne szanse, że wybijesz się z tłumu.

  • Jeśli zależy ci na wejściu w świat e-commerce z towarem już obecnym w Internecie, to zadbaj o konkurencyjność swojego sklepu. Zapewnij także szeroką gamę produktów.

  • Dobrze przeanalizuj ofertę platform sprzedażowych.

  • Wybór dostawcy ma ogromne znaczenie zarówno dla ciebie, jak i twojego klienta. Ważna jest także dobra integracja sklepu internetowego z magazynem hurtowni/dostawcy.

  • Dokładnie przeanalizuj warunki współpracy z producentem, dostawcą towaru, hurtownią dropshippingową. Nawet najdrobniejszy szczegół może mieć ogromne znaczenie.

  • Gdy sklep zacznie działać, nigdy nie przestawaj go rozwijać. Nawet w czasie, gdy przyjdzie dobra passa. Dbaj o nowy asortyment, atrakcyjne ceny, skuteczną reklamę. Nigdy nie ma momentu, w którym można bezpiecznie osiąść na laurach. Nie w biznesie, a zwłaszcza internetowym. Twój sukces będzie widoczny nie tylko w ilości przeprowadzonych transakcji, ale także w rozpoznawalności twojej marki.

Dropshipping - dla początkujących w e-commerce

Dropshipping jest rozwiązaniem dla początkujących, którzy chcą ciąć koszty związane z pakowaniem towaru, wysyłką, obsługiwaniem zwrotów, zatrudnianiem personelu. Niestety, decydując się na dropshipping, tracisz kontrolę nad jednym z najważniejszych procesów w sklepie internetowym jakim jest logistyka. Dlatego jeśli planujesz rozwój swojego sklepu, lepiej zainwestuj i wynajmij własny magazyn, aby od samego początku mieć wpływ nie tylko jaki towar, ale także jaką jakość usługi proponujesz swoim klientom.

ROZWIŃ WIĘCEJ