Jak e-commerce zmienia rynek magazynowy

Podcast Trendy
-

W tym odcinku Tomasz Szpyt rozmawia z Aleksandrem Kuźniewskim, ekspertem 7R, o wpływie e-commerce na rynek magazynowy.

 

Dzień dobry. Nazywam się Tomek Szpyt i witam w kolejnym podcaście z cyklu 7R.Blog.On. Naszym gościem jest Aleksander Kuśniewski - Business Development Director w 7R. Dzień dobry.

 

Dzień dobry.

 

Aleksandrze, jest chyba przez wszystkich obserwowana tendencja, że handel przyspieszył.

 

Tak, tak.

 

W jaki sposób to przyspieszenie przełożyło się na rynek magazynowy?

 

Musimy być coraz bliżej trendów, które są na rynku - zwiększającego się udziału handlu przez Internet w naszych ogólnych zwyczajach zakupowych.

Sami widzimy wzrost zainteresowania produktem, którym są magazyny miejskie. Coraz więcej będziemy wchodzić do miast. Będziemy coraz bardziej widoczni jeśli chodzi o tkankę miejską.

 

Jakie to rodzi wyzwania dla dewelopera, jeżeli chodzi o wejście z magazynem, który może się kojarzyć z obiektem, który jest zlokalizowany gdzieś pod miastem? Właśnie bliżej centrów miast. 

 

Zdecydowanie jest to odpowiedzialność społeczna. Przecież mamy sąsiedztwo. Sąsiedzi też mogą protestować. My musimy ich przekonać, że nasz magazyn wpisze się w otoczenie, że nie będzie utrudnieniem - a może się okazać, że będzie ułatwieniem, że będzie na tyle estetyczny i na tyle ładnie wyglądający, że nie zaburzy harmonii miasta. My akurat jesteśmy w takiej może trochę dobrej sytuacji, że często obiekty przeznaczone pod magazynowanie, pod usługi magazynowe - coraz częściej to będzie na zasadzie wyburzania jakichś starych obiektów, starych fabryk - i zastępowania ich po prostu nowoczesnym budynkiem. To też trochę ułatwia nam przekonywanie otoczenia, o potrzebie powstawania takich inwestycji. Z drugiej strony pewnie prędzej czy później też te magazyny okażą się właśnie użyteczne dla sąsiadów. Może się okaże, że tutaj będzie jakiś punkt odbioru przesyłek. Może się okazać, że ułatwienie będzie z dostarczaniem szybkich produktów jeszcze w ciągu minut czy godzin, więc myślę, że akurat pod tym względem całkiem nieźle. Wiadomo - każdy się będzie bał wygenerowania jakiegoś zwiększonego ruchu aut ciężarowych. Natomiast te dostawy też mogą być na wiele różnych sposobów organizowane. 

 

Jako dyrektor odpowiedzialny w 7R właśnie za rozwój - gdzie, w których obszarach upatrujesz możliwości rozwoju dla firmy?

 

Potencjał dla logistyki jest ogromny. Na jednego obywatela Polski przypada chyba pół metra, czy 0,6 metra kwadratowego powierzchni magazynowych. W Czechach to jest pomiędzy 0,7-0,8. Z tego co czytałem - w Niemczech jest to metr, albo nawet 1,2 metra. Z drugiej strony dużo magazynów u nas tak naprawdę powstawało jako odpowiedź na zapotrzebowanie rynku niemieckiego, więc na naszą podaż powierzchni - też trochę jest to zaburzone. Potencjał jest ogromny w każdym obszarze. Potencjał jest ogromny i w obszarze dużych powierzchni magazynowych - big boxów obsługujących dużą logistykę. Każde zamówienie, które do nas przychodzi - ono pokonuje po drodze z trzy czy cztery magazyny. Czy to firm kurierskich, czy to firm właśnie dostarczających produkty. Nie zapomnijmy, że później dodatkowo trzeba jeszcze obsłużyć zwroty. Ta paczka, którą zamówiliśmy z czterema parami butów - ona wraca do zupełnie innego magazynu z trzema parami butów. Na każde zamówienie, na każde nasze kliknięcie w Internecie - pewnie z pięć magazynów jest potrzebnych. A klikać będziemy coraz więcej, więc pierwszy obszar zdecydowanie wielkoformatowe magazyny, duża logistyka. To o czym przed chwilą rozmawialiśmy - wchodzenie magazynów do miast. Będziemy chcieli coraz szybciej. Pewnie dziesięć lat temu, jak się łączyliśmy z Internetem - przepraszam więcej, dwadzieścia lat temu - było całkiem spoko jak produkt był dostępny w ciągu 5-7 dni. Teraz jak nie ma go w ciągu jednego do trzech dni, to jesteśmy przekonani, że ktoś wystawia fałszywą ofertę. Teraz tak trochę żartuję. To, co mówiliśmy przed chwilą - że będziemy potrzebować tego samego dnia, albo w ciągu kilku godzin. My się musimy zbliżyć też z magazynami do ludzi, więc ten format... Może to nie będzie wchodzenie do centrów miast. Może odpowiedzią na to będą istniejące obiekty handlowe, sklepy. Jak gdyby na tę już rzeczywiście ostatnią milę, ale my będziemy musieli być na obwodnicy takiego miasta - z możliwością zasilenia tych punktów też w przeciągu minut, godzin. Jeśli on będzie obsługiwany. To jest drugi obszar. Trzeci obszar - bazy danych. Do obsłużenia tak wielkiego ruchu w Internecie - jako odpowiedź na wszystkie regulacje - pewnie będziemy potrzebować też baz danych i będziemy potrzebować serwerowni. To też jest kierunek, w którym my jako deweloper jesteśmy na niego w stanie odpowiedzieć. 

 

Wspomniałeś o zamawianiu czterech par butów i zwracaniu trzech par butów. Ten sposób postępowania jest tak naprawdę bardzo obciążający ze względu na środowisko. Te wszystkie paczki butów trzeba gdzieś dowieźć. Przechodzą one przez te trzy, cztery magazyny. Docierają do klienta. Klient sobie wybiera i te buty wracają jeszcze gdzie indziej. Za tym idzie chociażby tylko ślad węglowy. W jaki sposób można wpłynąć na ograniczenie obciążenia środowiska logistyką i generalnie rynkiem magazynowym? Jaka tutaj może być rola dewelopera?

 

My już to robimy. To nie jest: "Jaka może być rola dewelopera?", ale "Jaka jest rola dewelopera?". To nie jest przyszłość. Nie patrzmy na ograniczanie emisyjności jako na coś, co musi przyjść. To jest coś, co robimy już od dawna. Mnie najbardziej cieszą proste rozwiązania, które są wprowadzane, które dają dużo efektów. Są destryfikatory mieszające powierzchnie i sprawiające, że równomiernie ogrzewamy na przykład całą kubaturę magazynu. Są dodatkowe izolacyjności, dodatkowa grubość ścian, grubość dachu. Są uszczelnienia na dokach. To jest bardzo dużo elementów, które jako deweloper starający się plasować nasz produkt w kategorii A++, który już robimy. To są widoczne oszczędności jeśli chodzi o zużycie energii. Ja myślę, że przy dzisiejszej sytuacji, przy tym, co obserwujemy na rynku - wzrost kosztów tej energii. Zresztą, z jednej strony wzrost kosztów tej energii, z drugiej strony jak gdyby wzrost świadomości i firm na temat potrzeby dbania o środowisko. Widzimy, że ścieżki oczekiwań co do klimatu i ścieżka ekonomiczna - się spotkały, że teraz stopy zwrotów nawet z instalacji fotowoltaicznej już nie są w dziesiątki lat, tylko to są rzeczywiście oszczędności, które się łatwo pokazują klientom, że to ma sens. 

 

Czy możesz wskazać rozwiązania, które wpłyną na oszczędności dla najemców? Później dla inwestorów, późniejszych właścicieli budynków, nie wiem... za rok, dwa, trzy, pięć? Gdzie jeszcze bardziej dociskać tę oszczędnościową, ekologiczną śrubę? Gdzie tutaj można szukać pomysłów? W których obszarach?

 

Jeśli chodzi o rozwiązania, które jeszcze możemy zrobić... Parę miesięcy temu dołączyliśmy do stowarzyszenia Proptech Fundation, które odpowiada za innowacyjność. Wprowadzają innowacyjne produkty, często startupy. Często firmy, które starają się wymyślić coś nowego. I my w tym uczestniczymy. Wyłapujemy takie nowinki. Przyszłość nas może bardzo szybko zaskoczyć. Chyba 7R był pierwszą firmą, która wprowadzała LED na standardzie do magazynów. Kiedyś jeszcze - to nie taka odległa przeszłość. Powiedzmy dziesięć lat temu świetlówka była podstawowym elementem wyposażenia każdego magazynu. Zresztą akwariów też. 7R był pierwszą firmą, która wprowadziła na standardzie LED-y. Teraz jesteśmy pierwszą firmą, która na standardzie wprowadza LED-y z protokołem DALI. To jest sterowanie umożliwiające ściemnianie oświetlenia w zależności od światła dziennego, albo od ruchu generowanego. I to jest jedna z takich nowinek, za którą do tej pory klient musiał dopłacać. My wychodzimy z każdą taką nowinką. Staramy się wychodzić trochę przed szereg. Staramy się pokazać klientowi: "Ej, słuchaj. U nas nie musisz za to dopłacać. My ci to dajemy w standardzie, a dzięki temu zyskujesz dodatkowy punkt w swojej klasyfikacji. W klasyfikacji tego jak dbasz o pracowników. Jak dbasz o pracowników, jak dbasz o środowisko naturalne - ten budynek się wolniej starzeje. Ludziom się lepiej pracuje. Jak ludziom się lepiej pracuje, to są bardziej efektywni.

 

Nowe rozwiązania w magazynach będą nadal aplikowane? Magazyny będą ewaluować i na pewno ten rozwój chyba się nie zatrzyma, co?

 

Magazyn pozostanie magazynem. Rozwiązania moim zdaniem będą szły w kierunku poprawy jego efektywności. Czy to będzie poprzez zastosowanie automatyki?  Wyzwaniem stojącym przed logistyką ogólnie - jest zasób kadr. Już nasi klienci mają takie systemy jak MiniLoad i AutoStore. To jest pełna automatyzacja. To są roboty. Dziesięć takich robotów zużywa tyle prądu co odkurzacz, więc minimalizujemy zużycie energii. Maksymalizujemy efekt jeśli chodzi o AutoStore - to są tysiące paczek, które normalnie byśmy musieli przechowywać na ogromnej powierzchni. Tutaj możemy zintensyfikować wykorzystanie tej kubatury budynku.

 

Dziękuję serdecznie. 

 

Dziękuję bardzo.

 

Naszym gościem był dzisiaj Aleksander Kuźniewski - business development director w 7R. Ja już dzisiaj zapraszam na kolejny podcast z cyklu 7R.Blog.On.

 

Dziękuję Państwu. 

Autor: Aleksander Kuźniewski

Business Development Director w 7R

Aleksander Kuźniewski odpowiada za rozwój i utrzymanie trwałych relacji z klientami oraz wzmocnienie marki 7R jako lidera w dostarczaniu nowoczesnych rozwiązań magazynowych w zakresie budownictwa ekologicznego oraz projektów miejskich - 7R City Flex Last Mile Logistic.

ROZWIŃ WIĘCEJ